3.08.2015 г.

За родните рекламни билбордове - просто "без думи"

Добро утро от Синоптичната служба на 8я етаж с тази извънредна емисия новини на Завърналата се от морето Синоптичка. Вече ме изпревариха да пишат за впечатленията от плажния живот, пренаселен вече от количество хора с ниско качество. Та мисля сега да побързам и макар и разхвърляни, да ви нахвърля няколко впечатления от Рекламните билбордове на АМ Тракия, които всяка година изучавам на път и връщайки се от морето. Общият извод, които /ми/ се налага е, че - рекламата хич никаква я няма я нас, като ниво, вкус, визия и тн. Интересно е, минаха 26 години демокрация. Това иде и да рече - децата, които не знаят грам от миналото, вече са големи, изучени и работят. Т.е. - и те правят тези реклами, които гледаме ние. Доста деца учиха и учат в чужбина, някои се върнаха тук. И те работят, за да правят тези реклами, които...допълнително улесняват водача на МПС по магистралата да заспи и от визуалната скука, която му предлагат. Рекламите на билбордовете са главно на големи и утвърдени фирми. Могат да се разделят в няколко групи - рекламират се най-много 1.коли, 2.видове услуги на/и банки 3.вина /алкохол/ и цигари. Започвам с най-потресаващата тази година реклама за мен - на кола, която е спечелила престижна награда за дизайна си, която я има да доста билбордове и която се рекламира с надписа "БЕЗ ДУМИ" . Това е Мазда ХС-3. Дали на Рекламния отдел на Мазда-Токио или не знам къде си из Япония ще им хареса надписа "БЕЗ ДУМИ". За мен това е обидно. На рекламистите се плаща, за да намират най-верните думи, най-краткото послание, най-запомнящото се. Ако бях Мистър Мазда, щях да уволня целия рекламен отдел на Мазда-България или да си поискам парите обратно от рекламната агенция. Нито е оригинално, нито е...едно няма нищо си е направо. Рекламистите, получили пари за това, явно изобщо не са и чували, че "НЕ" в различните варианти /в случая "БЕЗ"/ е недопустимо да се използва при рекламите и ПР текстовете. Че изразът "БЕЗ ДУМИ" е израз от говорната реч, с който човек описва състоянието си на вълнение от нещо, което го прави безмълвен. Но вълнение лично, за съкровени неща. Обикновено, когато човек се вълнува от/за колата, която кара - е пъти по-словоохотлив, иска да разкаже за нея, да я похвали или критикува... Класически пример за реклама на кола, който също си записах е "Дългоочакван Голф за неочакваното". - Относно рекламите на видове услуги на/и банки - също пълна скръб! Красиво куче за реклама на кредити на Райфайзенбанк, надпис в стил "Да ти умре коня от оригиналност" - на Булбанк - "С индивидуално обслужване на всеки клиент". Направо звучи гордо и фанфарно! - Относно алкохола и цигарите - нищо интересно, просто пълна скука. От Виктори, през ОМЕ /цигари/, та до ...сравнително приличното, но защо само на английски "Beouying the ordinary - Test the King. Един от текстовете на Загорка определено се "заяжда" със spirit *of Burgas - може би, едва ли не. Интересен замисъл, че и бира нелоша - Загорка Ретро, а такава скука реклами за нея. Представата ми за големите рекламни агенции е малко филмова, признавам. Но със сигурност в тях, дори и в България, работят много хора и работата е разделена на визуална и текстова. Най-малко. Да не говорим, колко нови длъжности има сега - като копирайтър например /човекът, който САМО пише текстовете/. И накрая, като краен резултат - такава БОЗА. Имаше преди време реклама на билборд - красив гол гръб на жена, в сянка е...По очертанията на гръбначния стълб сякаш е направен лък, вече забравих има ли и стрели. Тъмно е, значи е нощ и жената е само силует. Надписът вече честно забравям, но сякаш беше на водка и гласеше - "На лов за спомении". И ми хареса, много - и визията и текстът...Представяш ли всичко, което може да се случи, докато ловуваш спомени... Надявам се специално да попътувам в предизборната ситуация през октомври, за да ви разкажа за политическите реклами. Те са тотално пълна скръб, предизвестена победа на знаетекои, никакви напъни да се измисли нещо интересно, оригинално, послания - нула. Но дотогава има време...В Бургас имаше засега един билборд с послание на политическа сила. Един - един. Не беше скучен. Поздрави от Синоптичната служба на 8я етаж! И хубав ден, светъл, просторен и силен в малките детайли.

Няма коментари:

Публикуване на коментар