26.04.2016 г.

Какво значи да си точен?

Велики вторник е, дами и господа!Навън е утро като нарисувано от картина на тъжен импресионист. Небе в сиви цветове, и пак красиво. На Велики вторник по стар обичай девойките извършват ритуално носене на " мълчана вода ". По целия път от извора до дома, те не бива да проговарят. Вярва се, че така водата запазва чистотата и светостта си, придобива пречистваща сила и лековита способност. На Велики вторник Христос проповядва в храма и дава своите последни нравствени наставления, разказва притчата за десетте мъдри девици, очакващи идването на Господа и притчата за талантите. Христос прави пророчества за съдбата на град Йерусалим. Да приемем буквално, що е то талант, извън рамките на притчата и на днешния ден. Толкова много таланти-деца гледах в тези последните дни...Такава енергия, такава чиста сила, такива дарби, такива изпълнения...Концертът на Езиковата гимназия, децата от Школата на Креми, грабнали първи места, децата на Соня и Неша от 6то основно, децата, дето четяха на улицата в Деня на голямото четене, децата в залата за бадминтон-150 нахъсани за победата дребосъци до 11 години от далечни краища на малката ни държава...Огромна красота, огромен талант имат децата. Интересно,къде се губи и разпилява и изчезва, че накрая се оглеждаме един в друг - само едни уморени възрастни хора с вяли очи. Правещи всичко по задължение и заради заплатата и защото ще ми се плати. И почти нищо от все сърце и душа. И с емоция, с бликаща емоция, с много жар и патос. Концертът на Езиковата бе впечатляващ и заради участието на учителите в сценките и танца им на сцената. Отдавна е за смяна основният чип на българското образование - принципът, че не просто учителят учи ученика. А че взаимно се учат. В действителността, в която всеки седмокласник може да ме завре из най-тъмните или светли дебри на компютърния си свят, в който се движи уверено, а аз кретам с газен фенер в ръка. В действителността, в която възрастният може да го преведе в най-тъмните или светли дебри на човешката душа, за която знае много, защото повече е живял, чел и минал през изпитания. В това време всички ние-големи и малки-се учим един от друг. Душите ни трябва да са постоянно отворени за този обмен. Това е то, такава е работата. Разбира се, че този концерт на Езиковата нямаше да се случи, без да го е подредил интелигентно Учителят, възрастният човек. Както казваше Жени преди години за Г-н Личев - "Много е точен". Поне в устата на моите две деца, да кажеш "точен" за един възрастен - това е огромен комплимент. Те по принцип, младите, не ни величаят. Да си точен обема всичко./Едно време моите две учителки по литература бяха извънземни същества, ходещи по облаците за мен...Сега няма такова нещо за сегашните деца./ Сега я пиша и все повече ми харесва тази дума "точен". Не в смисъла да не закъсняваш. Точен ми е - означава скроен е по мен. Пасва ми идеално. Не е конфекция. Точно за мен е. И такива ми ти разни едни... В този смисъл ви желая днешния ден да ви е точен. Да уцелите мярката му. Да ви пасне идеално. Както в "Тоска" всичко е идеално скроено за мен. Това е точно моята опера. Всеки тон и е създаден за мен. Децата, възрастните в нея- всички пеят за мен. Четирите минути на този страшен откъс "Те деум" ме вдигат във въздуха, отделят от земята, няма ме, ...изчезвам някъде в светлина и после отново се връщам. Такова пречистване с музика. Честит Велики вторник, пазете талантите и където го срещнете, го закриляйте с дланите си -защото е огънче от свещ на силен вятър! Поздрави от Синоптичната служба на 8я етаж!

Няма коментари:

Публикуване на коментар