11.02.2015 г.

Събуждане с мисълта за книгите и четенето

Добро утро! То не бе култура, не бе кино, не бе ходене последните дни...Снощи закрихме София Филм фест в 23 часа. Докато нашият филм завършваше само с надписи, без музика дори, от съседна зала звуците дънеха просто. Робокопите крачеха по земята и стреляха с адски оръжия. Майко мила, че се разрасна тази фантастика напоследък. Не знам какво му става на народа - иска в друг свят да избяга ли, приказки ли иска, титанични герои ли иска...Та така се разраснаха измишльотините, произвеждани от изкуството. Аз че съм опърничава, такава съм, но ако нещо ме увлече, отиде работата. А фантастиките не са ме увличали май нивгаж. Само в първоначалното натрупване на капитала-умствения де. Говоря за ученическите години. Помня едно заглавие "Щамът Андромеда", а също и "Планетата на маймуните", но то си е бяха тип философска сага. После покрай децата доста дружки четоха всичко за Хари Потър. Аз успях само на първата книга по средата да стигна. Когато почнаха бясно да навлизат герои и да им губя нишката вече от масовост, ми стана безинтересно. Властелините, пръстените...възприемам ги като приказка. Само че моята страст към народните приказки-приказките на различните народи-нито една фантастика не успя да я измести. Едно време ги събирах книгите с приказки. Сега няма място, няма и на кого да ги чета.И кой да ги прочете няма. Децата станаха практични и ако им трябва нещо - в НЕТа има всичко. Все още детето Жени се интересува какво чета и прочита по нещо на година. Бате Радо хич не. Но лятото пък "Железният светилник" го грабна и я чете с интерес. Не зная, какво им е в главите и какъв механизъм ги води малките /не само моите де/, но е нужна голяма кампания за четенето сред тях. Няма четене-няма и речник, нямаш думи. Стигаш до нивото на тези, с които можеш да си поискаш хляб от магазина. Можеш да си поискаш секс. Но да си поискаш любов-ти трябват много повече. Тази вечер се чудя дали в програмата за "Севилския" да отбележа специално за младата публика непознатите им думи - берберин /бръснар/, пастрок /настойник/..Аз поне хванах две, но пак ще прегледам текста. Едно време обяснявах на детето Жени стойността на всяка прочетена книга като скъп крем за лице. Прочиташ книга и прочетеното те прави красив отвътре навън. Начинът по който гледаш, говоренето, думите, които се отронват от устата ти-това също носи красота. Че даже и сексапил. Така, едно четиво за четивата стана тази сутрин. Мен ме чакат сума ти книги за четене, сред които вече станаха ДВЕ нови от любимата ми Индийска поредица на "Жанет-45". В последните дни приоритет беше киното. Сега вече ще чета. Желая ви усмихнат и бодър ден, много да ви върви и да ви е леко четивото днес! Поздрави от Синоптичната служба на 8я етаж!

Няма коментари:

Публикуване на коментар