29.05.2015 г.

Сутрешна проповед за думите

Добро утро,мили хора! Днес съм в особено настроение, защото е петък. Смятам да приключа работната седмица точно в този ден и в уречения краен час. Знам че ще е напрегнато, какво всеки петък, но съм окрилена. Красив ден е и това си е то! Казват, че всичко започнато в петък, носи успех, реализира се, сбъдва се, става. Затова ви пожелавам днес да направите нещо, което сте искали, да го започнете дори. Дори и аз се сещам за нещо в личен план. Така де, всичко голямо се реализира с малки крачки. Като написах "реализира" и се сетих за темата тази сутрин - непознатите думи, които влизат в речника ни по неведоми пътища. Но винаги с желанието да ни стреснат и учудят и вдъхновят. Дали е така, с последното-да вдъхновят? При мен не върши работа, лично. От употреба и от безсмислено подмятане из пространството думата "проект" е вече една от възможно най-тъпите за мен. Защото се обезсмисли от безсмислени проекти и чудесата, на които се нагледахме. Да дойде Европа да види Античния форум, улицата към него, по която те хваща клаустрофобия от криви и неравни камъни, цветомузиката вечер в стил концерт на Пайнер, липсващите седалки /над 1000 на брой/, от които хората гледаха грандиозни постановки на камъните на Форума. Спомнете си само Златната Аида на Операта. Ами Дон Жуан на Стефано Пода?! Световна работа! Та "проект" от проекти като този ми е вече сред тъпите думи. Както и "предизвикателство" - Това е голямо предизвикателство за мен /казват разни важни хора/. Ма да бе, кажи си че се вълнуваш, че те е страх дори, че се притесняваш - повече сърца ще докоснеш, отколкото че е предизвикателство. Още думи ли искате....о, много са. Сред последните е "борд" - но не като понятие в мореплаването. Дясно на борд, ляво на борд! Това са посоки, които трябва да следва кораба, ако иска да пристигне невредим. В България чухме за борд като дойде Валутния борд. Шегувам се, разбира се, ний сме умни хора. "Валутният борд е известен още и под името паричен съвет. Механизмът на паричен съвет осигурява намаляване на инфлацията в дадена страна, фискална и бюджетна дисциплина (бюджет, близо до балансирания или с излишъци, или ниски дефицити под 1% от БВП)". Оттогава досега то бордове ли не бяха, то чудеса. Модерна дума, ей. Навсякъде пасва, както се казва. Иначе казано "кьошелия камък" - и на кьоше /на ъгъл/ да го сложиш-пак ще пасне. Борд е това, не е шега работа.Колкото по-неразбираемо, толкова по-добре за народа. О, много са любимите ми думи, които навлязоха в речника ни, разцъфнал в демокрацията до безбрежност. Много думи, малко смисъл, малкоооо...Когато чуя смислена реч напоследък, се стряскам, иде ми да викам Ура и да ръкопляскам. Толкова малко хора говорят простичко и смислено. СМИСЛЕНО. За емоцията да не говорим, тя не е присъща на всички, няма как. Но така се усеща и бързо се прегръща, така бързо! Посланието ми днес е - бъдете внимателни с думите и честни към тях. Не ги употребявайте бездушно и се скривайте зад тях с действията си, които са различни. Бъдете мили към думите български, все пак народът ни е Благословен със собствена азбука, а това значи - със собствено и смело мислене! Спокойни почивни дни! Поздрави от Синоптичната служба на 8я етаж, която днес ще се облече добре, защото снощи измръзна от хлад.

Няма коментари:

Публикуване на коментар